Hvad er persondataforordningen?
Persondataforordningen er et EU regulativ, som har til formål at beskytte personer i forbindelse med behandling af personoplysninger. Det træder i kraft den 25. maj 2018. Foreninger er også underlagt persondataforordningen.
I praksis betyder det, at Grundejerforeningen Elisabethparken skal beskrive og oplyse hvilke persondata der indsamles, opbevares og hvad de anvendes til, samt hvem der har adgang til oplysningerne. Desuden skal man oplyse hvilke data man videregiver til 3. part.
For grundejerne betyder det, at man har ret til at få udleveret og slettet sine persondata, hvis grundlaget for opbevaringen og anvendelsen ikke længere er til stede.
Dataansvarlig i Grundejerforeningen Elisabethparken
Den dataansvarlige i Grundejerforeningen Elisabethparken er bestyrelsen, der kan kontaktes på info@elisabethparken.dk
Personhenførbare data i Grundejerforeningen Elisabethparken
Grundejerforeningen Elisabethparken indsamler, opbevarer og anvender oplysninger om grundejerne i forhold til at drive den lovpligtige grundejerforening, herunder kontingentopkrævning, deltagelse i foreningens aktiviteter og opfyldelse af lovkrav, herunder bogføringsloven. Følgende oplysninger indsamles: Navn, adresse, telefonnummer, mail-adresse og kontonummer.
I forbindelse med deltagelse i aktiviteter, f.eks. fællesdag og græsslåning indsamler, opbevarer og anvender foreningen oplysninger om f.eks. deltagergebyr og aktivitetsoplysninger.
På Grundejerforeningen Elisabethparkens hjemmeside indsamles der ikke personhenførbare data, men kun anonyme besøgsstatistikker.
Billeder
Foreningen indsamler, opbevarer og anvender billeder, der er taget i forbindelse med Grundejerforeningen Elisabethparkens aktiviteter under skyldig hensyn til de ophavsretslige regler. Fællesarealet er et offentligt område, hvilket betyder, at alle kan tage billeder på udendørsarealerne, men ikke i f.eks. haverne uden forudgående samtykke.
Almindelige situationsbilleder fra aktiviteterne og fra foreningens sociale liv kan som udgangspunkt frit lægges på hjemmesiden. Også selv om de enkelte personer kan genkendes. Men hvis et situationsbillede kan udstille eller krænke en person, kræver offentliggørelsen samtykke. Det kan f.eks. være tilfældet med billeder fra en fest, hvor to personer kysser hinanden.
Opbevaring og adgang til personhenførebare data og billeder
De personhenførbare oplysninger opbevares af bestyrelsen. Dog er det kun kassereren og den generalforsamlingsvalgte revisor, der har adgang til kontonumre.
Kontaktoplysinger på personer med et hverv i foreningen, f.eks. bestyrelsen, samt billeder er offentligt tilgængelige på foreningens hjemmeside.
Videregivelse af personhenførbare data
Foreningen videregiver som udgangspunkt ikke personhenførbare data, bortset fra de oplysninger, som foreningen er forpligtet til at videregive til kommunen.
Grundejernes ret til at få slettet persondata
Personhenførbare data kan opdeles i tre hovegrupper:
- Billeder
Billeder, der er taget på offentlige områder kan ikke kræves slettet.
Billeder, hvor der er givet samtykke til anvendelse til et bestemt formål, kan ikke kræves slettet, men må ikke anvendes til andre formål. - Persondata
Disse data vil sædvanligvis være omfattet af bogføringsloven og kan slettes 5 år efter fraflytning.
Historiske data har grundejerne ikke ret til at få slettet. Det drejer sig f.eks. om hverv i foreningen. Historiske data vil kun gemmes med begrænsede personhenførebare data, f.eks. navn, årstal og billede.
Yderligere oplysninger
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31995L0046:DA:HTML
Datatilsynets vejledninger: